Lagi2 masalah sembelit

Actually baru saja dapat info ini dari brochure dan terpanggil untuk menulis sesuatu moga ramai dapat manfaatnya:

Salah satu tanda penyakit berkaitan usus bertoksin ialah sembelit dan boleh meyumbang pelbagai jenis penyakit lain lagi. Oleh itu ia tidak boleh dipandang rendah atau dianggap remah-temeh.

Sebelum itu kita kena tahu terlebih dahulu tanda2 usus besar yg sihat macamana??Ouhhhh banyak yg ku tak tahu rupanya….

  1. Buang air besar 2-3 kali sehari.
  2. Air besar haruslah dibuang selepas makan.
  3. Pembuangan air besar mestilah lancar dan senang.
  4. Najis mestilah berwarna perang,panjang,berdiameter besar dan lembut.
  5. Najis mestilah terapung di permukaan air.
  6. Najis mestilah tidak berbau.
  7. Najis mestilah hancur semasa tarik air/flush.

p/s:Feedback berkenaan sembelit yang diterima dari  emel perseorangan mengenai pertanyaan berkait rapat tentang masalah sembelit mendapat perhatian saya walau bukan seorang pakar cuma sekadar berkongsi rasa bila kita dilema masalah kesihatan yang berpanjangan ini.

Masalah ini kritikal jika dibiarkan dan boleh mudaratkan hingga terjadinya buasir kepada wanita semasa mengandung dan juga boleh berlarutan selepas kelahiran.Oleh itu semoga segala permasalahan bagi mereka yg hadapi ini,harap2 info ini dapat membantu serba sedikit dan akan ditambah jika ada maklumat baru!!!

Apa yg saya buat dan boleh dikongsikan….hasil cari maklumat sana sini….setakat ini saya cuba amalkan sendiri..Alhamdulillah banyak perubahannya.

1) Amalkan makan 4-5 oat plus nestum…bancuh dgn air panas setiap pagi…bagi yang agak  teruk boleh ambil malam sekali lagi sebagai penutup.(sekarang saya dah boleh kurangkan 2-3 sudu pun dah ok..dan makan sebelah  pagi aja…susah nak telan woooo….bukan peberetku)
2) Minum teh herba mas cotek..jarang2 pun takpa….baik untuk kesihatan wanita juga.
3) Ambil susu kolustrum alpha lipid…minum pagi2.(baru tau kebaikan produk ni…takde orang pun kasitau…huhuhu..masih baru lagi kuamalkan..hampir 2 bulan…sekarang sambil minum sambil wat bisnes gitu….paling penting ia boleh perbaiki usus kita..mmg byk manfaatnya yg lain2)
4) Elakkan makan yg pedas2 dan berminyak terlalu kerap…kerana ia faktor penyumbang juga.Namun nasi lemak mana boleh tinggal terus…kan..kan…kan…cuma kena berpada2..sendiri mau ingat..kita juga yg sengsara!!!

Jika ada info2 menarik lagi bermanfaat…Insya-allah akan ku update kat sini.

Sekian,Wassalam.

~ by sirasain on April 8, 2009.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: