Edisi Balik Raya Syawal 1429H

Alhamdulillah kami dah balik Bangi Ahad lepas…selamat sampai hampir jam 12 malam..dan perjalanan yg memakan masa lebih 10 jam…cukup meletihkan.

Cerita raya…seronok tapi penat sbb beraya 2 negeri….mula2 balik Kelate…dari 28 /9 (sempat gak singgah Mempaga..ambik kuih raya..tukar2 kuih gitu ngan Kak Yam)…kami dok Kelate hingga raya ke-3…sempat belikan rantai tgn kat kedai emas Cik Gas di Jelawat walau jalan sesak memanjang…duit pemberian tok Kedah utk Kak Ngah…huhuhu..emas melambung naik rega…dpt ler rantai tipis..dgn rega RM550…dapat makan akok,aye percik,nekbat n cari songkok n kopiah raya Abg Long juga abah.

Malam raya dah mula sibuk wat kari ayam,rebus nasi impit segera n rendang daging sorang2..kasi mak rehat…bangun pagi raya sambung masak nasi hujan panas n acar timun.

Raya pertama …lepas sembahyang raya..diriku kat rumah …jaga rumah ler…kumpul2..acara ambik gambar…sempat pergi rumah Poksu Jid..takde orang lak…terus pi rumah Toksu n Kak Nab makan sate.

Raya kedua habiskan jalan2 rumah adik beradik sampai ke malam hari …makan mee kuah kat Mulong,singgah Wakaf Che Yeh kejap saja,ke Pulai Chondong makan nasi nasi rumah Kak Tie..balik rehat jap…leaps Maghrib sambung rumah Abang kat Binjai..mkn nasi lagi…penuh rumah Abang cam kenduri…nasi byk kali tanak tak ckp2..adik beradik berkumpul…pastu singgah lagi rumah Mek na…penatnya balik rumah mak nak kemas2 lagi sbb p pagi2 raya ke-3…dah nak bertolak… sambung raya kat Kedah lak.

Jam 7 kuar dari Bukit Marak…jalan tak sesak sgt…tepat jam 12 tgh/hari dah sampai rumah mak di SP. Rehat2 ja tak kemana sbb penat lagik satu abah nak masakkan lobster hidup2 dari Tawau yg adik ipar beli…hehehe..dpt lak rasa lobster yg mahal giler..7 ekor leh cecah RM500…kalau sendiri tak beli agaknya..kuikui.

Raya ke-4 cuma pi rumah Makcik kat Taman Ria…ada mkn2 sebelum dorang bertolak ke Arau utk majlis meminang.Abah ja yg pergi sbb jauh..lagi satu Naurah masih kecik so dok jaga rumah ler.

Raya ke-5…tengahari baru bertolak…..kuar dr rumah kat Taman Wira…ziarah kubur Bapak,jenguk rumah lama Bapak kat Sg.Dua n then beraya rumah Pak Teh Janggut kat Penaga.

Disebabkan jammed teruk kat highway..terpaksa ubah plan ikut jalan lama…selepas adik ipar suggest…masuk ikut Beruas..konvoi ngan van separuh jalan..pastu terpaksa berpecah sbb adik ipar nak ke Tg.Malim..singgah rumah kawan…Abang Long ikut Pak Lang dia pergi cari duit raya….hahaha.

Raya tahun ni penat tapi berbaloi ler dpt beraya 2 negeri…duit raya pun bukan main anak2 dapat…seronok dorang…Kak Ngah pun dah pandai cari duit raya..nyanyi lagu raya siap ngan gaya(hanya dlm kete SAHAJA).Abang Long memang dah pandai raya…Naurah..tunggu tahun depan la…baru pandai..tahun ni tak ngerti apa2..ehehehe.

~ by sirasain on October 6, 2008.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: