Ada ke lagi yang tertinggal?

Disebabkan sebulan lagi dari tarikh jangkaannya…iaitu tanggal 30 Julai nanti..sedang berkemas2 menyediakan beg kecemasan utk ke spital…tapi tu ler dah lama cuti beranak 5 tahun..mula tak ingat dah..kira kena semak semula ingatan/memori lampau..bukan dlm otak pun..cari2..godek2 dlm pc ler..hehe.

Mana yg nak ditokoktambah…belum cukup lagi rasanya..cam ada tertinggal…kena beli?

Meh kita tgk apa kebiasaan yang perlu kita lengkapkan…

Beg kecemasan ke hospital
Bayi

pakaian bayi
sarung tangan dan kaki
selimut bayi
botol susu
lampin/lampin pakai buang

Ibu

kad pengenalan
surat pemeriksaan doktor
baju ibu
kain batik
pad bersalin /+disposable panties
stokin
pakaian dalam ibu
berus gigi & ubat gigi
sabun
tuala mandi
selipar
sapu tangan
biskut
kamera dan pastikan ada filem
dan bateri !!!
***p/s:Jangan lupa sediakan beg dan letakkan dalam kereta la kan!
Sementara yg kat bawah ni keperluan kita kat rumah la tapi boleh hadkan ikut kehendak masing2..perlu ke tidak!

Keperluan Bayi
Pakaian

baju lengan pendek/panjang
seluar pendek/panjang
sarung tangan
sarung kaki
lampin/lampin pakai buang
selimut
barut bayi
kain
tuala mandi bayi
almari/bakul pakaian
sapu tangan
tikar getah bayi
beg bayi

Mandian

sabun bayi
bedak bayi
losyen bayi
syampu bayi
besen mandi bayi
putik kapas
bakul alatan mandian

Penyusuan

botol susu
bekas simpan susu
berus botol susu
bekas simpan botol susu (warmer)

Tidur

bantal dan tilam
sarung bantal dan tilam
katil bayi

Lain-lain

minyak kembung perut
tisu lembab
pemotong kuku

Keperluan Ibu
Pakaian

baju
kain batik
makanan/jamu ketika berpantang
pad bersalin
stokin
sapu tangan
selipar
bengkung
Makanan/Jamu

susu
pil tambahan kesihatan
jamu bersalin

Penyusuan badan

bra menyusu
bantal menyusu
pad payudara
pam perah susu(ibu bekerja)
poncho menyusu

Lain-lain

bidan/tukang urut
batu tungku
buku panduan kelahiran
Tapi ada ke lagi yang tertinggal ???

~ by sirasain on July 3, 2008.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: