Last Ikebana

Hari terakhirku mempelajari seni gubahan ikebana…walaupun sedih nak tinggalkan rutin setiap minggu ini…terpaksa ambil keputusan sehingga bulan ini saja dapat menuntut ilmu dari Hasama sensei….mesti dia sedih dan aku lagi sedih…dah anggap dia macam mak angkat kat Jepun…dan dah macam2 hadiah dia kasi….seingat aku dah 5 pasu dpt baru dan lama..tambah satu lagi hari ini seperti dijanjikan…belum lagi dihitung barang sampingan lain..

Minggu lepas beg sangkut dari Paris diberinya…untuk meletak barang2 ikebana…sbb dia nampak beg kertasku dah lusuh dan koyak…alahai..dah la 2 minggu sebelumnya dapat beg duit..beralaskan kain kimono…mahal rasanya…hazukashiii ne..setiap kali dia nak bagi barang2…belum masuk makanan utk dikirim kat anak2 lah…

Tak tau macam mana nak luahkan perasaan sayangnya aku dan betapa aku respek pada dia kerana dia seorang yang mementingkan budi bahasa dan kesopanan yg padaku kadang orang kita pun tidak memiliki ciri itu…..

Ingin aku tunjukkan padanya aku hormat dirinya sebagai seorang guru yang berpengalaman…mengikuti masa yg ditetapkan jika boleh…kerana itu sebaik2 adat berguru…tidak sama sekali ingin menganggu waktu rehatnya…dan betapa aku mengharapkan umurnya panjang dan sihat walafiat selalu hendaknya… betapa ingin kukatakan padanya…namun masalah bahasa menjurangi…moga dia tahu betapa aku ingin berkata2 seperti itu!

Hari ini aku bawakan omiyage tak seberapa..batik frame…moga dia menyukainya..walau simple saja…dan satu lagi bakal menyusul mungkin dihari2 terakhir kami akan berangkat pulang untuk kuberi sebagai kenangan terabadi….ku harapkan kudratnya masih boleh ditumpahkan untuk anak2 didik baru dan lama…aku pasti merindui saat berguru bersamanya…

Buat anak didiknya…..minna ganbatte ne!

~ by sirasain on July 26, 2007.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: