Makanan seimbang dalam menu seharian???

Pagi ini saya share tips pemilihan makanan yg seimbang untuk menu kita.Jika diteliti menu ini sangat sesuai dengan produk yang saya tengah buat biz sekarang dengan adanya produk terbaru dinamakan KARBO-BAL perlukan kombinasi dengan ALPHA LIPID SD2…kalau dulu kadar karbohidrat sangat terhad so kini peminat diet tiada masalah untuk memilih ALSD2 tapi dgn syarat amakkan bersama KARBO-BAL…kerana kadar karbo yg dibenarkan sehingga limit 123 gm…jadi boleh makan karbo lebih sedikit tapi masih berhemah dan sgt sesuai dengan topik diet di bawah ini….sangat suka dengan pelancaran KARBO-BAL… nanti boleh share di blog biz pula….biar meletopppp skit & bertambah2 rezekiku…aminnnnn….juga tak sabar menunggu hari anugerah duit extra hasil biz susu 11 Mei di Sunway Konvensyen Centre yang juga pelancaran produk ALPHA LIPID SD2 bentuk sachet pula…moga dapat share kepada lebih ramai outsiders kebaikan pelbagai produk topseller dari New image Sdn.Bhd.

Makanan yg seimbang sgt penting dalam memastikan kesihatan yg sihat. Diet yg terbaik adalah datangnya daripada pemakanan yg seimbang. Sungguhpun begitu, pengambilan calorie haruslah berdasarkan betapa aktifnya anda dalah kehidupan seharian. Pengambilan calorie haruslah seimbang dengan tenaga yg digunakan. Bagaimana ingin mengetahui apakah pengambilan calorie cukup atau terlebih, terlebih dahulu kena mengetahui keperluan calorie seharian. Sungguhpun pengambilan calorie tidak melebihi keperluan calorie seharian, anda perlu pastikan segala calorie daripada pemakanan haruslah seimbang untuk tubuh badan menerima segala nutrisi yg diperlukan.

diet seimbang

piramid-makanan

diet x seimbang

Diet secara sihat adalah daripada makanan yg seimbang, termasuklah:

1. Pengambilan Carbohydrate

Carbohydrate terdiri daripada sumber makanan berkanji, seperti nasi, kentang, bijiran, dan roti. Sumber carbohydrate yg baik adalah digabungkan sekali dengan bijiran. Hal ini kerana ia mengandungi serat di mana akan menjadikan anda kenyang lebih lama. Makanan carbohydrate ini seeloknya diambil segenggam tangan, kerana jika terlebih juga akan menyumbang kepada kenaikan berat badan.

2. Lebihkan memakan buah dan sayur-sayuran

Diet secara sihat boleh jadikan buah-buahan atau sayur-sayuran bukan sahaja boleh disertai dalam satu pinggan waktu pemakanan, malah ia juga boleh dijadikan sbg snek tambahan. Makan 5 kali dalam kuantiti yg sedikit adalah lebih baik untuk menurunkan berat badan. Malah 1 gelas jus buah-buahan juga dikira sbg snek diet yg menyihatkan.

3. Lebihkan protein dari bersumberkan ikan

Ikan adalah sumber protein yg mengandungi vitamin dan mineral. Ia juga mengandungi lemak omega-3 yg mana boleh membantu untuk mengelakkan penyakit jantung. Seeloknya ambillah protein yg tidak dimasak secara bergoreng kerana ia boleh mengurangkan pengambilan lemak, untuk mendapatkan diet yg sihat serta mampu menurunkan berat badan.

4. Kurangkan pengambilan lemak tepu

Lemak terbahagi kepada dua, lemak tepu dan lemak tak tepu. Lemak tepu akan meningkatkan cholesterol dalam darah, yg boleh menyebabkan risiko penyakit jantung. Ia boleh didapati dari makanan seperti butter, cheese cake, cream, dan biskut. Kurangkan mengambil makanan lemak tepu, dan biasakan ambil lemak tak tepu seperti minyak sayur dan minyak ikan dalam kuantiti yg sedikit. Untuk daging, ambillah bahagian isi dan buangkan bahagian lemak yg kelihatan.

5. Kurangkan pengambilan gula

Gula adalah sumber carbohydrate ringkas yg menyumbang kepada calorie yg tinggi. Pengambilan minuman dan makanan manis akan menyebabkan berat badan mudah naik. Gula didapati melalui buah-buahan adalah lebih baik daripada gula daripada makanan kerana tubuh badan hanya perlukan kadar gula yg sedikit utk berfungsi dgn baik.

Diet yg sihat daripada pemakanan yg seimbang membantu anda untuk mencapai berat badan ideal. Pemakanan seimbang bukanlah diet yg diamalkan untuk seminggu dua, malah ia adalah komitmen untuk mengekalkan kesihatan diri sepanjang masa.

p/s:Kredit to Kevin Zahari.Com

About these ads

~ by sirasain on April 15, 2013.

2 Responses to “Makanan seimbang dalam menu seharian???”

  1. okey good choice and the very good coment

  2. tq

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 3,358 other followers

%d bloggers like this: