Senaman Untuk Mudah Bersalin

Senaman ini sedikit sebanyak dapat menyediakan diri anda semasa kelahiran nanti.

Beberapa jenis senaman mudah boleh anda amalkan semasa bulan akhir kehamilan dalam menyediakan badan anda untuk proses bersalin.

Senaman Kegel contohnya dapat membantu menguatkan otot vagina seterusnya memudahkan proses bersalin dan mengurangkan koyak pada perenium.

Senaman lain yang dapat mengurangkan tekanan semasa bersalin antaranya adalah:

Tailor Sitting

ImageKebaikannya

  • Posisi ini dapat meregangkan otot di paha dan pelvis.
  • Dapat memperbaiki postur badan.
  • Melembutkan sendi pelvic.
  • Memperbaiki peredaran darah ke bahagian bawah badan.

Kaedahnya:

  • Duduk di atas lantai dengan belakang badan anda tegak.
  • Temukan tapak kaki, pastikan lutut anda mencecah lantai.
  • Anda akan terasa regangan pada bahagian dalam paha.
  • Lakukan senaman ini setiap kali anda duduk di lantai.
  • Jika sukar untuk duduk dalam posisi ini, sandar pada dinding dan alas setiap paha anda dengan bantal/kusyen.

Pelvic rock

Image Kebaikannya:

  • dapat meregangkan otot-otot di bahagian bawah belakang
  • dapat mengurangkan sakit belakang. Kaedahnya:

Kaedah

  • Posisi diri anda dalam keadaan seperti merangkak. Perut/belakang rata.
  • Naikkan perut/belakang anda seperti posisi kedua. Tunggu beberapa saat.
  • Rehatkan perut anda semula, ratakan kedudukan perut/belakang.
  • Ulang beberapa kali, sebaik-baiknya 10 kali.

Wall slide

ImageKebaikannya:

  • Mencangkung semasa hampir bersalin dapat membantu membuka laluan dengan lebih cepat. Tetapi ia agak meletihkan terutamanya tanpa latihan. Cuba senaman ini sebagai latihan.

Kaedah:

  • Berdiri dan sandar belakang anda pada dinding.
  • Kangkangkan sedikit kaki anggaran jarak bahu anda.
  • Turunkan badan anda ke bawah (slide down) sehingga anda dalam kedudukan seperti duduk di atas kerusi. Tahan beberapa saat.
  • Naik ke atas semula.
  • Ulangi beberapa kali. 10 kali sebaik-baiknya.
  • Anda juga boleh melakukan senaman ini tanpa dinding.

***Lagi info yg perlu diamalkan saat akhir ini!***

About these ads

~ by sirasain on July 22, 2008.

6 Responses to “Senaman Untuk Mudah Bersalin”

  1. no 1 n 2 exercise are very effective. dah try dah. senang je nak push nnt. no 3 tak pernah try la plak. try jgn tak try hehehe

  2. nak cuba la..dua kali bersalin,dua2 susah! ni nak bersalin kali ke 3 plak.harap kaedah ini dapat membantu.insyaallah!

  3. Ini first pregnancy sy..takut betul nanti susah bsalin. No 1 sy ada praktik. InsyaAllah lg 2&3 akan ku try jua…

  4. bila boleh start wat senaman ni..sy skrg dah 7 bln. bersalin yg 1st dah overdue tak bukak jln..3x induce, duk dlm labour room 16 jam..last2 operate..dugaan.

  5. sy dah 9 bln.masih sempat lagi ke nak amalkan senaman ni?

  6. insya-allah masih sempat..amalknlah..lagi dekat bersalin sepatutnya kita kena cergas2kan diri..cth berjln2..bersenam2 sgt2 ok…gn terbaring jek k.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 2,820 other followers

%d bloggers like this: